In afwachting van meer nieuws over een Handelsakkoord blijven we ons voorbereiden op alle mogelijke scenario’s. In deze blogpost lichten we het nieuwe GVMS-systeem toe (dat het pre-lodgement model ondersteunt), en vergelijken we dit met de huidige standaardwerkwijze, het inventory linking model. 

Overweegt u uw goederen te importeren via GVMS, maar weet u niet zeker of dat mogelijk is? Bent u in de war over wat transit te maken heeft met GVMS? Hoe ziet het exportproces van de EU naar het VK eruit in het pre-lodgement model?

Vertrouw op ECS om brexitproof te worden en te voorkomen dat u vaststaat in de file.

Timing is alles

Het belangrijkste verschil tussen beide modellen is het moment waarop de invoeraangifte voor het VK wordt ingediend. Bij inventory linking komen alle goederen via het invoermanifest van de rederij terecht in de ‘inventaris’ van de terminal. Vervolgens worden goederen uit de inventaris vrijgegeven door middel van een douaneaangifte (meestal een invoeraangifte).

In het pre-lodgement model wordt de invoeraangifte ingediend vóór de goederen in de vertrekterminal aankomen (in de praktijk is dat tijdens het laden van de goederen). Op die manier kunnen de goederen bij aankomst in het VK worden vrijgegeven.

Grenslocaties kunnen kiezen tussen het model van tijdelijke opslag (inventory linking), het pre-lodgement model (via GVMS) of een gemengd model, waarbij zowel het model van tijdelijke opslag als het pre-lodgement model worden toegepast.

ECS2XL bereidt zich zowel voor op het inventory linking als op hetpre-lodgement model, zodat onze klanten het meest geschikte model kunnen kiezen voor hun goederentransport.

Meer weten? Download onze stap-voor-staphandleiding.