De groep begon begin jaren zestig als een transportbedrijf met een wagenpark dat uitbreidde tot 450 vrachtwagens. In de loop der jaren is ECS gegroeid van een transportbedrijf tot een intermodale logistieke operator, die creatieve, duurzame en betrouwbare logistiek biedt in intermodale deur-tot-deur- of supply chain-oplossingen in Europa en het VK.

Vandaag is ECS nog steeds een 100% familiebedrijf met hoofdzetels in Brugge en Venlo, naast verkoop- en operationele centra in heel Europa. In 2020 behaalde ECS een omzet van 400 miljoen euro, en stelt het meer dan 600 mensen te werk van een groot aantal Europese nationaliteiten. De groep heeft een vloot van 8.000 containers en 2.000 reefers en coördineert een performant intermodaal netwerk. De supply chain afdeling biedt geïntegreerde supply chain oplossingen aan, met eigen magazijnen in België, UK en Frankrijk met een capaciteit van meer dan 200.000 palletten.

ECS is actief op het hele Europese continent en in het VK, met een focus rond alle grote intermodale knooppunten in Europa: eerst de Noordzeehavens, gecombineerd met hun spoorinfrastructuur, daarna de 3-modale platforms (Duisburg, Venlo, Dourges) en de dry-port spoorweghubs (Wenen, Milaan, Warsawa). Sinds kort versterken tal van andere havens ons netwerk: Porto, Santander, Barcelona, ​​Bari, Trieste, Istanbul, Gdansk, ...

1995

ECS, European Container Services, wordt opgericht. Aanvankelijk richt ECS zich op onbegeleid containervervoer in 45-voetcontainers (33 EU palletten) van Europa naar het VK en Ierland. Dit is de geboorte van dé Europese Container, de sleutel tot het succes van ECS en haar CSR missie.

1998

ECS opent haar kantoor in Venlo, Nederland, om zich te concentreren op de Nederlandse, de Duitse en ook de Oost-Europese markt.

1999

ECS zet zijn internationale expansie voort en versterkt zijn marktaanwezigheid in Frankrijk door een kantoor te openen in Le Havre. Met deze geografische decentralisatie wil ECS zijn focus op lokale markten benadrukken.

2003

ECS breidt zijn dienstenaanbod uit, brengt nu geconditioneerde transportoplossingen op de markt en investeert in een eerste reeks van 100 nieuwe reefers. Het bedrijf claimt zijn plaats op de markt van het geconditioneerd transport.

2006

Om zijn positie op de Britse en Ierse markt verder te versterken, opent het bedrijf een Iers verkoopkantoor in Waterford en start het korte vaart-activiteiten met C2C Shipping Line.

2008

ECS breidt zijn intermodale oplossingen nog verder uit en opent nu een kantoor in Noord-Italië, dat een groter deel van de Zuid-Europese markt bestrijkt via een intermodale corridor van en naar Italië (de meest mature Europese vrachtcorridor).

2010

Kelly De Dijcker en Pieter Balcaen nemen de rol van co-CEO van de groep op zich. De verschuiving wordt gemaakt van een transportbedrijf naar een intermodale logistieke operator. De groep wordt een toonaangevende intermodale logistieke dienstverlener in Europa door een uitgebreid intermodaal netwerk van trein, vrachtwagen en schip aan te bieden.

2017

ECS verwerft 2XL, gespecialiseerd in supply chain en geïntegreerde logistieke diensten. Hiermee geeft de groep verder invulling aan zijn strategische ambitie om innovatieve supply chain-oplossingen te leveren. Zo ontstaat een toonaangevende Europese logistieke groep die intermodaal transport, warehousing en duurzame oplossingen voor de geïntegreerde supply chain aanbiedt.

2018

ECS breidt zijn one-stop-shop supply chain-oplossingen uit en versterkt zijn positie op de Franse markt en opent een magazijn van 39.000 m² met een directe spoorverbinding, als onderdeel van de trimodale terminal Delta3 in Dourges, Frankrijk.

2021

In de nieuwe realiteit na de Brexit blijkt onze uitgebreide kennis van logistiek tussen het VK en het Europese vasteland van grote waarde. We specialiseren ons in douaneformaliteiten om het vrachtvervoer van onze klanten - de Europese en Britse grote verladers - te vergemakkelijken. ECS streeft naar een totaal dienstenportfolio in volle ladingen en supply chain.